AKTUALNOŚCI

Litewskie podróże strzegomskiej licealistki
(17.09.2018)

A A A

Na początku lipca, jako laureatka konkursu recytatorskiego, wraz z moim opiekunem merytorycznym - panią Małgorzatą Kucharską, miałam okazję uczestniczyć w sześciodniowej wyprawie na Litwę. Była ona ufundowana i zorganizowana przez Stowarzyszenie Odra-Niemen oraz wsparta dotacją z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ideą projektu było uczczenie wydarzeń związanych z "74 Rocznicą Operacji Ostra Brama", poprzez wyprawę śladami polskich miejsc pamięci na Litwie.

Miałam okazję wejść w skład czterdziestoosobowej grupy laureatów (uczestników wyjazdu) różnych konkursów historycznych i literackich. Organizatorzy wyjazdu tak oto w liście przewodnim określili jego cele: "Wyprawa ma charakter bezpośredniego dotknięcia śladów tamtych wydarzeń, integracji międzypokoleniowej, możliwości rozmów ze świadkami historii i spotkań z Rodakami z Wileńszczyzny - pokolenia weteranów i polskiej, wileńskiej młodzieży. W ramach wyjazdu jest też zaplanowane zwiedzanie Wilna pod kątem jego polskich śladów kulturowych". Wszyscy uczestnicy wyjazdu zabrali ze sobą dary. Najczęściej były to paczki z drobnymi artykułami spożywczymi lub niewielkimi prezentami, dzięki którym mieliśmy okazję wesprzeć ubogie polskie rodziny z Rejonu Solecznickiego. Niektórzy przygotowali kartki z pozdrowieniami i życzeniami dla weteranów (polskich kombatantów z Wilna). Jako laureaci konkursów przygotowaliśmy wiersze i piosenki, które prezentowaliśmy w Domu Kultury Polskiej "Pan Tadeusz" w Wilnie oraz w Domu Polskim w Ejszyszkach. Nasz projekt nie był typową wycieczką turystyczną. Dzięki niemu mogliśmy poszerzyć swą wiedzę na temat polskiej historii, edukacji i kultury na Litwie, poznać środowisko mieszkających tam Polaków. Czas spędzaliśmy bardzo aktywnie. Zamieszkaliśmy w Solecznikach - miejscowości słynącej m. in. z szacunku do polskiej kultury i historii. W centrum miasta stoi pomnik Adama Mickiewicza. Wyróżnia się on tym, że posąg poety przypomina drobnego, szczupłego chłopca. Natomiast przy wejściu na solecznicki cmentarz leży olbrzymi głaz, na którym umieszczono tabliczkę upamiętniającą fakt, iż: "Na Cmentarzu Solecznickim w listopadzie 1821 roku Adam Mickiewicz obserwował obrzędy dziadów". Nasz projekt rozpoczął się jednak już we Wrocławiu, skąd wyjechaliśmy autokarem do Augustowa. Tam, w Regionalnym Centrum Rekreacji "Kaktusik", czekał na nas smaczny obiad, po którym odbyliśmy spacer i zapaliliśmy znicze pod Pomnikiem Żołnierzy Wyklętych Poległych na Kresach w latach 1944-1954. Później wybraliśmy się w dalszą podróż. Kolację zjedliśmy już na Liwie - w Solecznikach (w restauracji "Campaneros"). Kolejne dni wypełnione były realizacją ambitnego programu. Odwiedziliśmy polski Memoriał w Ponarach. Zapalaliśmy znicze i składaliśmy okolicznościowe wieńce w kwaterach żołnierzy AK. W Domu Polskim w Wilnie uczestniczyliśmy we wzruszającym międzypokoleniowym spotkaniu z kombatantami AK z Wilna (z organizacji Koła Weteranów Armii Krajowej oraz Dobroczynnego Stowarzyszenia Polskich Kombatantów) oraz z wileńską młodzieżą. Spacerowaliśmy po Starówce Wileńskiej i po mniej znanych dzielnicach stolicy Litwy. Zwiedzaliśmy Cmentarz na Rossie. Braliśmy udział w uroczystości "74 Rocznicy Operacji Ostra Brama". Oficjalna uroczystość na cmentarzu na Rossie, z udziałem licznych delegacji z Polski, Litwy, kombatantów i przedstawicieli polskiej Ambasady, miała bardzo podniosły charakter. Zwiedzaliśmy polską dzielnicę Antokol i jej najważniejsze miejsca: Kościół św. Piotra i Pawła, cmentarz wojenny. Braliśmy udział w wielu wycieczkach po Rejonie Solecznickim i polskich miejscach pamięci: Soleczniki-Sangiełowszczyzna (kwatera żołnierzy AK), Republika Pawłowska, Jaszuny (Pałac Balińskich). Mieszkańcy Butrymańców podjęli nas domowym obiadem, a ks. Aszkiełowicz (niezwykły polski duchowny) zaprosił nas na teren plebanii na spotkanie integracyjne ze swoimi parafianami. W trakcie trwania projektu odwiedziliśmy tak wiele miejsc, że nie sposób o nich opowiedzieć w tak krótkiej relacji. Były to głównie miejsca pamięci związane z Operacją Ostra Brama: Soleczniki, Puszcza Rudnicka, Koleśniki, Koniuchy, Ejszyszki (dawnej stolicy Rejonu Solecznickiego). Mieliśmy szczęście mieć wspaniałych przewodników, spotkać się z polską młodzieżą z Litwy, wspólnie tańczyć w Domu Polskim i nad jeziorem. Spacerowaliśmy po Wilnie w towarzystwie przewodnika - Rajmunda Klonowskiego. Nocowaliśmy w bursie szkolnej w Solecznikach, skąd dojeżdżaliśmy do Wilna i na wycieczki po Rejonie Solecznickim. Przywiezione przez nas dary przekazaliśmy też wychowankom domu dziecka w Solecznikach. W imieniu swoim i Pani Małgorzaty Kucharskiej dziękuję organizatorom - Stowarzyszeniu Odra-Niemen za wspaniałą nagrodę. Polacy mieszkający na Litwie okazali się bardzo gościnni. Mogłam posmakować wspaniałego miodu i bardzo smacznego litewskiego chleba. Doświadczyłam wzruszających chwil i wiele się nauczyłam. Wróciłam z Litwy bogatsza o nowe doświadczenia.