AKTUALNOŚCI

Jakub Zapolny ze strzegomskiego LO wygrał wycieczkę do Strasburga
(19.06.2015)

A A A

Uczeń klasy IIa Liceum Ogólnokształcącego w Strzegomiu wygrał X Jubileuszowy Dolnośląski Konkurs Literacki "My Polacy - My Dolnoślązacy". Jedną z nagród była m.in. wycieczka do Strasburga, ufundowana dla laureatów i wyróżnionych w konkursie przez europosła Bogdana Zdrojewskiego. Oto, jak zdobywca pierwszego miejsca wspomina czerwcowy wyjazd: Celem mojej podróży był Strasburg (a w szczególności Parlament Europejski).

Była to wycieczka, którą otrzymałem za wygraną w konkursie "My Polacy, My Dolnoślązacy". Wprawdzie wyjazd trwał cztery dni, ale wspomnienia z niego są jednak niezapomniane. Wyjechaliśmy z Wrocławia 7 czerwca o godzinie 22:00. Podróż trwała całą noc. Następnego dnia rano zatrzymaliśmy się w Niemczech, by przejechać kolejką City-Bahn, przez kurort Baden-Baden i zobaczyć to urokliwe miasto. Uzdrowisko zrobiło ogromne wrażenie na wszystkich zwiedzających (w tym i na mnie). Później udaliśmy się w stronę Strasburga. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w Kehl, gdzie mogliśmy z wejść na wieżę widokową, by podziwiać panoramę miejscowości. Następnie, po pokonaniu krótkiej odległości, jaka dzieliła nas od głównego celu podróży, dojechaliśmy do Strasburga. Na początku z okien autokaru podziwialiśmy najważniejsze zabytki, między innymi: Bibliotekę Narodową i Uniwersytecką, Teatr Narodowy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Saint Pierre le Jeune i inne. Kończąc wstępne, objazdowe zwiedzanie, udaliśmy się już do Offenburga, gdzie zakwaterowaliśmy się w City Hotel Union.

Dostaliśmy czas wolny na odświeżenie się, a wieczorem wróciliśmy do Strasburga, gdyż zostaliśmy zaproszeni na kolację (w restauracji Gurtlerhoft) z europosłem Bogdanem Zdrojewskim. W drodze lokalu zwiedziliśmy Katedrę Najświętszej Marii Panny. W czasie kolacji mieliśmy okazję skosztować wymyślnych potraw francuskiej kuchni (np. połączenie łososia, kiełbasek, kapusty, a także sera, którego smaku i zapachu nie zapomnę). Późnym wieczorem, już po udanej kolacji, wróciliśmy do hotelu, by odpocząć po podróży. Dziewiąty czerwca był najważniejszym dniem naszej wycieczki do Strasburga, gdyż mogliśmy zwiedzić Parlament Europejski. Wczesnym rankiem ruszyliśmy w jego stronę i udaliśmy się na prelekcję w sali LOW C1 oraz na spotkanie z euro deputowanym Bogdanem Zdrojewskim, by porozmawiać i zrobić wspólne zdjęcie. Później ruszyliśmy na trybunę sali plenarnej, gdzie przyjrzeliśmy się pracy europosłów i posłuchaliśmy dyskusji na temat stosunków UE z Rosją.

W dodatku okazało się, że mieliśmy okazję zobaczyć pełen skład deputowanych, gdyż właśnie odbywało się głosowanie w sprawie równości płci. Następnie czekał nas lunch w restauracji parlamentarnej, w której spróbowaliśmy ciekawych potraw. Po opuszczeniu budynku, udaliśmy się na rejs statkiem dookoła Strasburga. A następnie mieliśmy czas na zwiedzanie miasta bezpośrednio. Byliśmy na Placu Katedralnym oraz Placu Gutenberga, gdzie sam Jan Gutenberg opracował druk książek. Ostatnim punktem naszego spaceru był Plac Klebera, w samym sercu dzielnicy handlowej miasta, nazwany na cześć Jean-Baptiste'a Klebera. Znajduje się tam pomnik bohatera oraz krypta z jego szczątkami. Po wykorzystaniu czasu wolnego na spacer po mieście udaliśmy się do hotelu. Dziesiątego czerwca wyjechaliśmy do Polski, by wrócić do Wrocławia jedenastego czerwca w nocy. Wycieczkę uważam za udaną.

Nigdy jej nie zapomnę. Dziękuję organizatorom konkursu, sponsorowi - panu Bogdanowi Zdrojewskiemu oraz mojej polonistce - pani Małgorzacie Kucharskiej - za pomoc i zachęcenie mnie do udziału w konkursie.